The Element by Ken Robinson

I know I should not be as narrowly minded as to classify books into genres but I have never read any self-help book before. This has been the first one, if you could label Ken Robinson’s The Element in such fashion.

Se que no tendría que ser tan cerrada como para clasificar libros según géneros pero nunca había leído un libro de autoayuda antes. Este ha sido el primero, si se puede etiquetar The Element escrito por Ken Robinson de esta forma.

My first impression was that it was repetitive as hell and I found myself hating all those fortunate people used as examples of finding their elements and being incredibly happy with their lives and achievements.

Mi primera impresión fue que era demasiado repetitivo y me encontré odiando toda esa gente afortunada que se usaba como ejemplo de haber encontrado su elemento y de ser increíblemente felices con sus vidas y logros.

the element ken robinson

However, from the chapter called ‘Do you feel lucky?’ onwards, this impression changed and I am not ashamed to admit that I actually began to feel optimistic and hopeful about my own epiphany.  I agree that luck does not have an important role in attaining your dreams but fear and attitude towards opportunities and failures do. This part was sincerely motivating. 

Sin embargo, desde el capítulo llamado ‘¿Te sientes afortunado?’ hacia delante, esta impresión cambió y no me avergüenzo por admitir que empecé a sentirme optimista e ilusionada sobre mi propia epifanía. Estoy de acuerdo que la suerte no tiene un papel importante en la realización de tus sueños, el miedo y la actitud hacia las oportunidades y los fracasos sí que lo tienen.

Robinson’s critique of the educational system based on passing tests and excluding arts from the curriculum was very inspiring  too since I used to think teaching was my call in life. School is treated in the book as an entity that suppresses creativity in children and fosters only academic intelligence. According to the author, a lot of kids feel liberated when leaving school so that they can actually explore and find their true passions.

La crítica de Robinson sobre el sistema educativo basado en aprobar exámenes y excluir las artes del currículo fue muy inspirador también ya que yo solía creer que enseñar era mi vocación. La escuela se trata en el libro como una entidad que suprimir la creatividad en los niños y solo fomenta la inteligencia académica. Según el autor, muchos niños se sienten liberados cuando terminan la escuela porque así puedes explorar y encontrar sus pasiones verdaderas.

There is no need to say that everyone should pursue their desires but this thesis ends up sounding a little bit naïve to me because even though society needs people to clean the streets, I don’t think that’s anybody’s element… In that perfect world, who would do that?

No hay necesidad de decir que todo el mundo debería perseguir sus deseos pero esta tesis termina sonando un poco ingenua porque aunque la sociedad necesita que las calles se limpien, no creo que eso sea el elemento de nadie… De hecho, en un mundo perfecto, ¿quién se dedicaría a eso?

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